Geleneksel arabalarda aküler kendi kendini nasıl şarj ediyor?
Geleneksel araçlarda kullanılan aküler, motor çalışırken alternatör adı verilen bir bileşen tarafından şarj ediliyor. Alternatör, aracın motorunun mekanik enerjisini elektrik enerjisine çevirerek aküyü şarj ediyor.
Bu sistem, araç çalışırken akünün sürekli dolu kalmasını sağlıyor ve elektrikli bileşenlerin ihtiyacı olan enerjiyi karşılıyor. Ancak yine de bu mekanizma, basit bir enerji dönüşüm sürecinden ibaret ve akünün sadece sınırlı bir enerji kapasitesi var.
Peki elektrikli araçların şarj mekanizmaları nasıl?
Elektrikli araçlar, enerjilerini tamamen bataryalardan alıyorlar ve bu bataryaların şarj edilmesi için harici bir elektrik kaynağına ihtiyaç duyuyorlar. Elektrikli arabalar, geleneksel arabaların aksine, yüksek kapasiteli bataryalar kullanıyor ve bu bataryaların şarj edilmesi, alternatör kullanılarak sağlanan enerjiyle mümkün değil.
Bunun nedeni, elektrikli araç bataryalarının çok daha büyük enerji depolama kapasitesine sahip olması ve alternatörlerin üretebileceği enerjinin bu ihtiyacı karşılamak için yetersiz kalması.
Elektrikli araçlar neden kendi kendilerini şarj edemiyorlar?
Elektrikli araçlar regeneratif frenleme teknolojisini kullanıyor. Bu teknoloji, aracın hızını azaltırken ortaya çıkan enerjiyi yakalayıp bataryayı şarj etmek için kullanıyor. Yöntem de bataryayı tamamen şarj etmek için yeterli değil; sadece bataryanın menzilini bir miktar artırıyor.
Elektrikli araçların kendilerini şarj edememesinin bir diğer nedeni de enerji verimliliği ve fizik yasaları. Enerjinin korunumu yasası gereği, bir enerji formundan diğerine dönüşüm sırasında bazı enerji kayıpları yaşanır. Bu nedenle, aracın kendi hareketi sırasında ürettiği enerjiyi kullanarak bataryaları şarj etmek, enerji kayıpları nedeniyle verimsiz olurdu.
Araçlara takılan güneş panellerinin üretebildiği elektrik de sadece araç hareket hâlinde iken işe yarıyor. Panel yüzeylerinin küçük olmasından dolayı da büyük miktarda enerji üretmek çok zor. Her saatlik şarj için 12 km menzil sağladığı düşünüldüğünde de bu ancak kısa yolculuklar için yararlı olabilir yani uzun yollar da güneş panelleri de işe yaramayacaktır.